wtorek, 24 lutego 2015

Czerwony Kapturek – gra stworzona przez nauczycieli i dzieci z Francji


Zdjęcie gry pochodzi z Les jeux coopératifs à partir de la littérature enfantine, AGEEM 36, opublikowane za zgodą stowarzyszenia AGEEM
Francuskie stowarzyszenie nauczycieli wychowania przedszkolnego AGEEM, sekcja z departamentu Indres, przeprowadziło w latach 2007-2008 projekt dotyczący gier kooperacyjnych w przedszkolu (dzieci od 2 do 6 lat), a dokładniej gier kooperacyjnych na podstawie literatury dziecięcej.

Niezmiernie jestem wdzięczna pani Catherine Gonin z AGEEM 36 za zgodę na opublikowanie zdjęć tych fantystacznych gier stworzonych w ramach projektu.

Gra nr 1 – Czerwony Kapturek – jest jedną z moich ulubionych.

Tłumaczenie opisu gry z dokumentu Les jeux coopératifs à partir de la littérature enfantine:

"Cel: Należy pomóc Czerwonemu Kapturkowi przejść przez las przed pojawieniem się wilka.

Kładziemy klepsydrę na środku lasu (wilk zacznie się pojawiać w miarę przesypywania się piasku). Gracz 1 dmucha na Czerwonego Kapturka (papierowa kuleczka), starając się, aby ten wyszedł z domku i dotarał do pierwszego zakrętu, gdzie czeka już gracz 2, który przejmuje pałeczkę i dmucha na kuleczkę aż do kolejnego zakrętu itd., aż Czerwony Kapturek dotrze do drugiego domku."

Gra nawiązuje do niesamowitej książeczki Le petit chaperon rouge szwajcarskiej ilustratorki Warji Lavater (1965, wydawnictwo Maeght), która ukazuje losy postaci Czerwonego Kapturka w formie różnokolorowych kropek oraz innych symboli (np. Czerwony Kapturek jest kropką czerwoną, wilk czarną a domek brązowym prostokątem).

wtorek, 10 lutego 2015

Złodziej marchewek – gra od 4 lat (wariant gry, wersja 2.0)



Złodziej marchewek (HABA), wariant gry
Opisałam we wcześniejszym poście grę kooperacyjną dla dzieci Złodziej marchewek, wydawnictwa HABA. Ponieważ prawdopodobieństwo wygranej było zbyt duże, a jednocześnie reguły był zbyt zawiłe dla dzieci, wprowadziłam następujące modyfikacje:

Plansza: zaznaczyłam obszar do siania marchewek (tzw. jasny trawnik) żółtą grubą nitką, obszar do podlewania niebieską i dodałam rysunki symbolizujące obie akcje (być może warto jeszcze zakleić pierwotną błękitną konewkę). Cel: sprawić, aby sama plansza była bardziej jednoznaczna.

Złodziej marchewek (HABA), zmodyfikowana plansza

Kostka: zastąpiłam ją 5 krążkami. Krążki układamy obrazkiem do dołu. Gracze po kolei odwracają jeden z nich, będzie on decydował o ruchu lub wskazywał możliwości do wyboru. Gdy wszystkie krążki zostaną odkryte, mieszamy je i ponownie dobieramy po jednym z nich.

Złodziej marchewek (HABA), krążki zamiast kostki

Opis pól:

  • 1 królik – jak na kostce, królik porusza się o jedno pole do przodu;
  • 2 króliki – jak na kostce, królik porusza się o dwa pola do przodu;
  • Konewka łamana na skrzynkę – do wyboru: możemy albo podlać jedną marchewkę albo zebrać jedną marchewkę (oczywiście z odpowiednich obszarów, tak jak w oryginalnych regułach); 
  • Sianie łamane na 1 królik + sianie przekreślone – dopóki mamy marchewki, ten krążek oznacza, że możemy zasiać jedną z nich. Gdy wszystkie marchewki są zasiane, królik robi się bardziej łakomy i przyspiesza, robi jeden ruch do przodu; 
  • Sianie łamane na 1 lis + sianie przekreślone – dopóki mamy marchewki, krążek oznacza, że możemy zasiać jedną z nich. Gdy wszystkie marchewki są zasiane, królik robi się bardziej łakomy i przyspiesza, co nam zagraża. Możemy więc namówić lisa, aby go przegonił z grządek. Z przysługi lisa możemy skorzystać tylko raz w czasie rozgrywki. Gdy opcja zostanie wykorzystana, krążek ten odkładamy na bok.
Cel krążków: przyspieszyć królika (dając mu w każdej turze 3 ruchy na początku gry i 4 w dalszej części) i rozdzielić symboliczną marchewkę z kostki na dwie osobne akcje: sianie i zbieranie.
 

Lisek: dodałam symbolicznego liska, który przegania królika (patrz opcja krążki). Liskiem może się opiekować w czasie gry np. najmłodszy uczestnik. Po użyciu opcji liska, żeton odkładamy na bok.

Złodziej marchewek (HABA), dodany żeton liska
Pojemniki: dołączyłam do gry też skrzynkę (zrobioną z wykałaczek) na marchewki graczy i „króliczą jamę”, miejsce składowania marchewek wroga.
 
Złodziej marchewek (HABA), dodane pojemniki na marchewki
Zdjęcie poniżej przedstawia początek gry zgodnie z nowymi regułami.
 
Złodziej marchewek (HABA), wariant gry, początek rozgrywki
Wnioski z gry z nowymi regułami:
  • Trudniej jest wygrać – królik poważnie nam zagraża!
  • Pojawia się więcej emocji.
  • Gra wymaga częstszych dyskusji nad strategią.
Zachęcam do testowania tej wersji Złodzieja :). Załączam plik z rysunkami żetonów do wydrukowania.

Żetony do gry Złodziej marchewek (HABA), autorka: Natalia Wajda
Żetony do gry Złodziej marchewek (HABA), autorka: Natalia Wajda

środa, 4 lutego 2015

Gra kooperacyjna – Zrób to sama, zrób to sam!

Poniżej lubiane przez dzieci i dorosłych gry wydawnictwa Family Pastimes (Max The Cat / Kocur Max, The Secret Door / Tajemne Drzwi) wykonane (na użytek własny) ze sklejki i przy użyciu pisaków. Autorką tych egzemplarzy kolekcjonerskich jest "ciocia_krysia", której bardzo dziękuję za podesłanie zdjęć :).

Kocur Max (Deacove), wersja domowa
Tajemne Drzwi (Deacove), wersja domowa

wtorek, 3 lutego 2015

Złodziej marchewek – gra od 4 lat (wersja 1.0)

Złodziej marchewek (HABA)

Opis kolejnej gry kooperacyjnej dla dzieci, którą możemy zatytułować po polsku Złodziej marchewek, będzie nietypowy – opiszę Złodzieja, a potem, w kolejnym tekście, zaproponuję różne modyfikacje w celu zdynamizowania rozgrywki.

Gra ma już 10 lat, wydaje ją HABA. Nie ma oficjalnej wersji polskiej (lub jest, ale nie udało mi się znaleźć), możemy zakupić u nas niemieckie wydanie i pobrać instrukcję w języku polskim, np. ze sklepu Zielone Zabawki.

Dlaczego Złodziej marchewek przyciąga uwagę?
  • Już samo pojawienie się tytule „złodzieja” sugeruje interesującą intrygę :P.
  • Ze względu na wygląd zapowiadający ciekawą mechanikę. Na zdjęciu w sieci możemy zobaczyć pudełko z otworkami, do którego wkładamy drewniane marchewki. Jest też figurka królika i kostka. Ale kto i jak będzie kradł i jak będziemy grać – tego bez wczytywania się w opisy nie jesteśmy w stanie zgadnąć.
  • Po przeczytaniu ogólnej charakterystyki gry, wiemy, że będziemy „sadzić”, podlewać i zbierać marchewki. Tematyka więc jest całkiem poważna i inspiruje się światem dorosłych. Ok, jesteśmy w grze kretem, a nie człowiekiem, ale to jest detal.
Kupuję, oglądam i czytam
Gra zapakowana jest w niewielkie pudełko, w środku którego znajduje się gruba tekturka z otworami na marchewki, siedem ładnych drewnianych marchewek z zaokrąglonymi krawędziami, drewniana figurka wesołego zająca, również drewniana kostka z obrazkami i instrukcja. Wszystko starannie wykonane, ładnie pomalowane, miłe w dotyku i zachęcające do gry.

Złodziej marchewek (HABA)
Gorzej jest z instrukcją we francuskiej wersji językowej, której zupełnie nie mogę zrozumieć. Niby gdzie są te dwie grządki na dnie pudełka? Ja widzę trawnik i wiele małych grządek. Ustalam, że jasny trawnik to jedna „grządka”, a ciemny trawnik to druga „grządka”. W polskiej instrukcji zamiast „dwóch grządek” mamy „dwa tory”, co chyba jeszcze mniej wyjaśnia. W czasie rozgrywek z dorosłymi i dziećmi też okazało się, że plansza jest zbyt symboliczna i tajemnicza.

Gram
Królik-złodziej zajmują pozycję startową na jednej z brązowych grządek na jasnozielonym trawniku. Będzie się poruszał zgodnie ze wskazówkami zegara, a jego torem ruchu będą pola utworzone przez kupki ziemi na obu trawnikach. My na tych samych kupkach ziemi będziemy starali się posiać marchewki, podlać je i zebrać.  Gdy wyrzucimy na kostce królika, królik przesunie się do przodu po swoim torze i jeśli minie albo stanie na brązowej grządce z marchewką – zjadą ją lub zabiera.

Naszym celem jest siać i podlewać w miejscu, na którym nie stanie w najbliższych ruchach królik. Lub przesuwać czy zbierać je z takich pól, na które wkrótce wejdzie. Jeśli bowiem długouchy zdobędzie 4 marchewki – przegraliśmy.

Złodziej marchewek (HABA)
Akcja w danej turze jest uzależniona od:
A.      rzutu kostką
B.      w niektórych przypadkach także od sytuacji w grze
 
Opcje kostki:
  • 1 królik = przesuwamy figurkę królika na następną „kupkę ziemi” zgodnie ze wskazówkami zegara;
  • 2 króliki = jw., ale przesuwamy  go o dwa pola;
  • Konewka = jeśli mamy marchewkę na jasnozielonym polu, możemy ją „podlać” i przenieść na ciemnozielone pole;
  • Marchewka (x2) = jeśli mamy marchewki do posadzenia, sadzimy jedną z nich na dowolnym polu jasnozielonego trawnika; jeśli nie mamy marchewki do posadzenia, a mamy marchewkę na ciemnym trawniku, możemy ją zebrać (zdobywamy marchewkę!); 
  • Krecik = jeśli mamy marchewki do posadzenia, sadzimy jedną z nich na dowolnym polu jasnozielonego trawnika; jeśli nie mamy marchewki do posadzenia, a mamy marchewkę na jasnozielonym trawniku, możemy ją „podlać”, czyli przesunąć na ciemnozielone pole.
Hm, hm, co o tym sądzić?
  • Ogólna koncepcja, elementy są atrakcyjne. Gra ma duży potencjał!
  • Gra jest niewielka, co może być plusem i minusem. Łatwo ją można przetransportować, ale nadaje się tylko do rozgrywek w kameralnym gronie: 2, 3 osób.
  • Jak na grę dla dzieci, zasady są nieco zawiłe…
  • Zbyt łatwo w grę wygrać, a w zasadzie trudno jest przegrać, ponieważ królik jest zbyt anemiczny! Nie do porównania z kotem z Kocura Maxa (Deacove), który przybiera takie tempo, że trzyma w napięciu i dzieci i dorosłych od początku do końca gry. Co ciekawe jednak, Złodziej marchewek się dzieciom podoba :P…
  • Trochę trudno jest dzieciom szybko zrozumieć, że kostka, wskazując marchewkę, może oznaczać dwie akcje przeciwstawne: sianie i zbieranie, w zależności od tego, czy mamy jeszcze marchewki do sadzenia czy nie. Dotyczy to także krecika z kostki.
  • Plansza jest przekornie myląca – trawnik do siania marchewek jest ozdobione ilustracją konewki, a podlewamy przecież akurat ten drugi trawnik!
  • Brakuje pojemniczków na zbieranie marchewek (pokrywka służy nam do zgromadzenia marchewek do posiania), przez co w trakcie rozgrywki mieszają się marchewki królika i graczy, i nie wiadomo, jaki jest wynik. Trzeba więc dołożyć jakieś naczynka.

Ocena wychodzi w sumie niezbyt korzystna dla tej pozycji.
Szkoda jednak tych fajnych marchewek – zmodyfikowałam już grę i przyspieszyłam króliczego wroga. Rezultat bardzo zadowalający. Opis w następnym tekście :).


Tytuł: Karottenklau / Carrots Pinching / Voleur de carottes / Złodziej marchewek

Wydawca: HABA

Autor: Peter Bals

Ilustracje: Michael Schober

Data wydania*: 2004 (*pierwsza wersja)

Cena: ok. 45 zł (np. tutaj)



Ranking na boardgamegeek.com (3/02/2015):

Board Game Rank: 7423

Children’s Games Rank: 174

Co-operative Play, Children’s Games Rank: 21