Złodziej marchewek (HABA), wariant gry |
Opisałam we wcześniejszym poście grę kooperacyjną dla dzieci Złodziej
marchewek, wydawnictwa HABA. Ponieważ prawdopodobieństwo wygranej było zbyt duże, a
jednocześnie reguły był zbyt zawiłe dla dzieci, wprowadziłam następujące
modyfikacje:
Plansza:
zaznaczyłam obszar do siania marchewek (tzw. jasny trawnik) żółtą grubą nitką,
obszar do podlewania niebieską i dodałam rysunki symbolizujące obie akcje (być
może warto jeszcze zakleić pierwotną błękitną konewkę). Cel: sprawić, aby sama
plansza była bardziej jednoznaczna.
Złodziej marchewek (HABA), zmodyfikowana plansza |
Kostka: zastąpiłam ją 5 krążkami. Krążki układamy obrazkiem do dołu. Gracze po kolei odwracają jeden z nich, będzie on decydował o ruchu lub wskazywał możliwości do wyboru. Gdy wszystkie krążki zostaną odkryte, mieszamy je i ponownie dobieramy po jednym z nich.
Złodziej marchewek (HABA), krążki zamiast kostki |
Opis pól:
- 1 królik – jak na kostce, królik porusza się o jedno pole do przodu;
- 2 króliki – jak na kostce, królik porusza się o dwa pola do przodu;
- Konewka łamana na skrzynkę – do wyboru: możemy albo podlać jedną marchewkę albo zebrać jedną marchewkę (oczywiście z odpowiednich obszarów, tak jak w oryginalnych regułach);
- Sianie łamane na 1 królik + sianie przekreślone – dopóki mamy marchewki, ten krążek oznacza, że możemy zasiać jedną z nich. Gdy wszystkie marchewki są zasiane, królik robi się bardziej łakomy i przyspiesza, robi jeden ruch do przodu;
- Sianie łamane na 1 lis + sianie przekreślone – dopóki mamy marchewki, krążek oznacza, że możemy zasiać jedną z nich. Gdy wszystkie marchewki są zasiane, królik robi się bardziej łakomy i przyspiesza, co nam zagraża. Możemy więc namówić lisa, aby go przegonił z grządek. Z przysługi lisa możemy skorzystać tylko raz w czasie rozgrywki. Gdy opcja zostanie wykorzystana, krążek ten odkładamy na bok.
Cel krążków: przyspieszyć królika (dając mu w
każdej turze 3 ruchy na początku gry i 4 w dalszej części) i rozdzielić symboliczną
marchewkę z kostki na dwie osobne akcje: sianie i zbieranie.
Lisek: dodałam symbolicznego liska, który przegania królika (patrz opcja krążki). Liskiem może się opiekować w czasie gry np. najmłodszy uczestnik. Po użyciu opcji liska, żeton odkładamy na bok.
Złodziej marchewek (HABA), dodany żeton liska |
Pojemniki: dołączyłam
do gry też skrzynkę (zrobioną z wykałaczek) na marchewki graczy i „króliczą
jamę”, miejsce składowania marchewek wroga.
Zdjęcie
poniżej przedstawia początek gry zgodnie z nowymi regułami.
- Trudniej jest wygrać – królik poważnie nam zagraża!
- Pojawia się więcej emocji.
- Gra wymaga częstszych dyskusji nad strategią.
Zachęcam do testowania tej wersji Złodzieja :).
Załączam plik z rysunkami żetonów do wydrukowania.
Żetony do gry Złodziej marchewek (HABA), autorka: Natalia Wajda |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz