wtorek, 10 lutego 2015

Złodziej marchewek – gra od 4 lat (wariant gry, wersja 2.0)



Złodziej marchewek (HABA), wariant gry
Opisałam we wcześniejszym poście grę kooperacyjną dla dzieci Złodziej marchewek, wydawnictwa HABA. Ponieważ prawdopodobieństwo wygranej było zbyt duże, a jednocześnie reguły był zbyt zawiłe dla dzieci, wprowadziłam następujące modyfikacje:

Plansza: zaznaczyłam obszar do siania marchewek (tzw. jasny trawnik) żółtą grubą nitką, obszar do podlewania niebieską i dodałam rysunki symbolizujące obie akcje (być może warto jeszcze zakleić pierwotną błękitną konewkę). Cel: sprawić, aby sama plansza była bardziej jednoznaczna.

Złodziej marchewek (HABA), zmodyfikowana plansza

Kostka: zastąpiłam ją 5 krążkami. Krążki układamy obrazkiem do dołu. Gracze po kolei odwracają jeden z nich, będzie on decydował o ruchu lub wskazywał możliwości do wyboru. Gdy wszystkie krążki zostaną odkryte, mieszamy je i ponownie dobieramy po jednym z nich.

Złodziej marchewek (HABA), krążki zamiast kostki

Opis pól:

  • 1 królik – jak na kostce, królik porusza się o jedno pole do przodu;
  • 2 króliki – jak na kostce, królik porusza się o dwa pola do przodu;
  • Konewka łamana na skrzynkę – do wyboru: możemy albo podlać jedną marchewkę albo zebrać jedną marchewkę (oczywiście z odpowiednich obszarów, tak jak w oryginalnych regułach); 
  • Sianie łamane na 1 królik + sianie przekreślone – dopóki mamy marchewki, ten krążek oznacza, że możemy zasiać jedną z nich. Gdy wszystkie marchewki są zasiane, królik robi się bardziej łakomy i przyspiesza, robi jeden ruch do przodu; 
  • Sianie łamane na 1 lis + sianie przekreślone – dopóki mamy marchewki, krążek oznacza, że możemy zasiać jedną z nich. Gdy wszystkie marchewki są zasiane, królik robi się bardziej łakomy i przyspiesza, co nam zagraża. Możemy więc namówić lisa, aby go przegonił z grządek. Z przysługi lisa możemy skorzystać tylko raz w czasie rozgrywki. Gdy opcja zostanie wykorzystana, krążek ten odkładamy na bok.
Cel krążków: przyspieszyć królika (dając mu w każdej turze 3 ruchy na początku gry i 4 w dalszej części) i rozdzielić symboliczną marchewkę z kostki na dwie osobne akcje: sianie i zbieranie.
 

Lisek: dodałam symbolicznego liska, który przegania królika (patrz opcja krążki). Liskiem może się opiekować w czasie gry np. najmłodszy uczestnik. Po użyciu opcji liska, żeton odkładamy na bok.

Złodziej marchewek (HABA), dodany żeton liska
Pojemniki: dołączyłam do gry też skrzynkę (zrobioną z wykałaczek) na marchewki graczy i „króliczą jamę”, miejsce składowania marchewek wroga.
 
Złodziej marchewek (HABA), dodane pojemniki na marchewki
Zdjęcie poniżej przedstawia początek gry zgodnie z nowymi regułami.
 
Złodziej marchewek (HABA), wariant gry, początek rozgrywki
Wnioski z gry z nowymi regułami:
  • Trudniej jest wygrać – królik poważnie nam zagraża!
  • Pojawia się więcej emocji.
  • Gra wymaga częstszych dyskusji nad strategią.
Zachęcam do testowania tej wersji Złodzieja :). Załączam plik z rysunkami żetonów do wydrukowania.

Żetony do gry Złodziej marchewek (HABA), autorka: Natalia Wajda
Żetony do gry Złodziej marchewek (HABA), autorka: Natalia Wajda

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz