W jednej ze swoich świetnych videoprezentacji Rahdo (Richard Ham) gra z wirtualną Jen w grę Cubist(Eagle-Gryphon Games). Dzięki niej trafiłam na pozycję Blueprints(Z-Man Games), przypomniały mi się też dwie interesujące gry/zabawki dla dzieci, które łączą się z tematem projektowania i budowania.
Cubist i Blueprints opierają się na podobnym pomyśle wykorzystania kości do gry. Najpierw nimi rzucamy, a potem... układamy z nich konstrukcje według wyrysowanych planów (o budowaniu z sześcianów było niedawno na blogu tutaj). W Cubist tworzymy kanciaste rzeźby/instalacje i muzeum, w Blueprints wznosimy budowle.
Zasady konstruowania obiektów w Cubist są następujące: numer "kropek" z pierwszej kostki może być dowolny (patrzymy zawsze na górną ściankę). Aby ustawić kolejną kostkę obok, musimy wyrzucić numer o jeden mniejszy/większy. Jeśli chcemy położyć kostkę na wybranej kostce, musi na niej widnieć ten sam numer co na podstawie, na której chcemy budować. Jest to tak proste, że aż genialne! (Jak to wygląda w Blueprints? Nie mogłam się powstrzymać i dziś zamówiłam grę, szczegóły wkrótce.)
Sądząc po zdjęciach, obie gry są piękne. W jednej mamy reprodukcje kubistycznych obrazów, w drugiej minimalistyczny design nawiązujący do projetów architektonicznych. Blueprints jest tańszy i można go zamówić w Polsce (tutaj).
O Cubist więcej na filmiku Rahdo i w tekście na Bazgraniu. Gry są trochę bardziej złożone niż samo stawianie kostek jedna na drugiej :).
A co dla małych budowniczych (i ich rodziców)? Na stronie Pascala Deru (Belga) przeczytałam o polskim przedsiębiorstwie Bajo. Założone przez architektów, produkuje drewniane zabawki dla dzieci, prawdziwe dzieła sztuki!, w tym takie szałowe architektoniczne klocki.
Projektować można również samochody. Gdybym miała taką fajowską litewską układankę MaCar (Logis) jako dziecko, z pewnością potrafiłabym teraz odróżnić jeden samochód od drugiego :P.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz