niedziela, 3 maja 2015

GWAP i Arsène Lupin czyli naukowcy z Poznania zapraszają do współpracy :)

Georges Descrières w roli Arsène'a Lupin; źródło
Na wspomnianych już warsztatach "Gry poważne w badaniach i edukacji" w Instytucie Psychologii UAM w Poznaniu członkowie Reasoning Research Group zaprezentowali autorskie narzędzia, które mają zachęcać do wzięcia udziału w badaniach i tym samym pozwolić naukowcom zebrać (łatwiej, szybciej, taniej) odpowiedni materiał badawczy.

Zachętą ma być zgrywalizowanie badań, czyli wprowadzenie elementów z gier do badań, lub przekształcenie całego badania w grę. Ta ostatnia opcja to GWAP = Game With A Purpose (gra z celem).
Gry skierowane na cel (games with a purpose, GWAPs) wykorzystają ludzkie zdolności do rozwiązywania problemów, których komputery nie są w stanie rozwiązać. Cytat ze strony poświęconej RoboCorpowi.
Upraszczając. Kto w swoim wolnym czasie ma dużą motywację np. do wypełnienia kolejnej (nudnej :P) ankiety? A kto zagra w ciekawą grę, przyczyniając się przy okazji do postępu nauku? :D Pewnie więcej osób będzie zainteresowanych tym drugim zadaniem i właśnie to chcą wykorzystać poznaniacy.

Pani Natalia Maryniaczyk prowadzi badania, wykorzystując grę Takie Życie (Rebel).

Takie Życie (Rebel), źródło
Takie Życie to gra karcina podobna do bestsellerowych Czarnych Historii. Na jednej stronie każdej z kart znajduje się krótki opis sytuacji i pytanie, na drugiej stronie odpowiedź i pytania pomocnicze. Kartę trzyma prowadzący z danej tury. Pokazuje innym uczestnikom zabawy tylko stronę z opisem, a ci ostatni zadają mu pytania, starając się na podstawie odpowiedzi prowadzącego znaleźć rozwiązanie zagadki.

Pani Natalia zaadaptowała tę grę, aby analizować sposób rozumowania graczy ("rozumowanie erotetyczne"). Nie orientuję się, co to jest rozumowanie erotetyczne :P, ale myślę, że jest wielu fanów zagadek, którzy chętnie poświęcą swój czas na wzięcie udziału w tak przyjemnym badaniu :).

A jeśli ktoś jest i fanem zagadek i fanem Arsène'a Lupin; czyli francuskiego przystojnego, dowcipnego, inteligentnego, bogatego, złodzieja-dżentelmena, chętnie zagra w QuestGen, opracowany przez dr Pawła Łupkowskiego i p. Oliwię Ignaszak.

QuestGen (Oliwia Ignaszak, Paweł Łupkowski), zrzut z prezentacji autorów gry: "QuestGen - gra typu GWAP", źródło
QuestGen jest kooperacyjną grą online dla 2 osób. Jedna z nich jest informatorem, druga detektywem. Najpierw gracze zapoznają się z krótką historią, która kończy się zagadką. Potem analizują załączone dane, takie same dla obu graczy. Wskazówki zbudowane są ze zdań warunkowych, np. "Jeżeli Arsen L. udał się w podróż pociągiem, to nie mógł udać się do Londynu lub Moskwy." Informator dysponuje ponadto dodatkowymi informacjami, lecz ani informator ani detektyw nie zna rozwiązania zagadki.

Po zapoznaniu się z wszystkimi przesłankami detektyw zadaje informatorowi pytania, na które ten ostatni może odpowiedzieć jedynie "tak", "nie" lub "nie wiem". W ramach ograniczonego czasu detektyw musi znaleźć odpowiedź na postawione w historii pytanie.

Co z tego mają autorzy gry? Dane językowe do "badania nad przetwarzaniem pytań w dialogach prowadzonych w języku naturalnym". Co mają z tego gracze? Ciekawą łamigłówkę!

Trzecim projektem jest przeglądarkowa i mobilna gra RoboCorp autorstwa p. Dagmary Dziedzic i p. Wojciecha Włodarczyka z C.I.T.Y Games.

Projekt robi wrażenie już na poziomie "opakowania": wygląda jak 100-procentowa profesjonalna produkcja wykonana w wieloosobowym zespole! Przyciąga piękna, zabawna i nowoczesna grafika, dopracowanie wszystkich szczegółów, ikonek, buttonów.

RoboCorp (C.I.T.Y Games), źródło
Gra ma także interesującą koncepcję: mamy nauczyć mówić robocika i wysłać go do domu, w Kosmos! Proces nauki polega na tagowaniu przez nas wyrazów w zdaniach. Wysyłka do domu odbywa się natomiast poprzez grę zręcznościową.

RoboCorp (C.I.T.Y Games), źródło
RoboCorp (C.I.T.Y Games), źródło
Co mnie w grze najbardziej zainteresowało... potencjalne wykorzystanie w dziedzinie nauki języków obcych (platforma do nauki języka) i w pracy wydawniczej (budowanie korpusu językowego do określonego kursu). W pierwszym przypadku uczący się widziałby ludyczny cel nauki (tagowanie wystarczyłoby zamienić na ćwiczenia językowe), w drugim przypadku native'i danego języka mogliby współtworzyć zestaw wyrażeń, słów-kluczy, zdań potrzebnych wg nich do zrealizowania danego celu komunikacyjnego.

Projekt jest niezmiernie ciekawy, zachęcam do testowania! :) Grę pobrac można tutaj.

[Aktualizacja] Na stronie https://grypowazne.wordpress.com/program/ można pobrać prezentacje i abstrakty poszczególnych wystąpień.

[Aktualizacja] Więcej informacji o Reasoning Research Group tutaj.

[Aktualizacja] Więcej informacji o GWAP w prezentacji p. Oliwii Ignaszak i dra Pawła Łupkowskiego: "QuestGen - gra typu GWAP" do pobrania tutaj.

[Aktualizacja] W artykule zmieniony został opis gry QuestGen.

2 komentarze:

  1. Aktualizacja: Na stronie https://grypowazne.wordpress.com/program/ można pobrać prezentacje i abstrakty poszczególnych wystąpień.

    OdpowiedzUsuń
  2. Aktualizacja 2: zmieniony/doprecyzowany opis gry QuestGen.

    OdpowiedzUsuń